Välkommen till Wira Bruk och amfiteatern på Isaks äng. Det är med stolthet vi kan presentera Wiraspelen! Ett musikskådespel som framförs av ca hundratalet medverkande - både amatörer och professionella - som i snart 40 år roat tusentals besökare. Ett drama om liv och död, om glädje och sorg, inramat av humor, musik och en miljö som speglar en av huvudrollerna.
Vi beskriver livet i Wira i mitten av 1700-talet. Mycket av det vi visar har sin grund i faktiska dokumenterade händelser, vilket gör Wiraspelen till mer än ett skådespel - vi hoppas att det ger en hisnande inblick i Wiras historia. En historielektion utöver det vanliga.
För det har hänt. Och det hände här, i Wira Bruk och kanske just på Isaks äng.
Varmt välkomna!
Ewa Wesslau
Producent
Föreställningar:
Lördagen den 8 juli kl 16.00
Söndagen den 9 juli kl 16.00
Tisdagen den 11 juli kl 19.00
Onsdagen den 12 juli kl 19.00
Torsdagen den 13 juli kl 19.00
Fredagen den 14 juli kl 19.00
Lördagen den 15 juli kl 16.00
Söndagen den 16 juli kl 16.00, sista föreställningen
Det är med stor glädje som jag har fått fortsatt förtroende att sommaren 2023 regissera Wiraspelen.
Min vision är att lägga nya fördjupande färger till förra årets succé och tillsammans med en fantastisk ensemble som i år består av både nya och välkända ansikten, bjuda in er till ett lustfyllt musikskådespel som vilar på en magisk och allvarsam grund.
I min tolkning av spelen är det som utspelar sig på Isaks Äng en trehundraår gammal dramatisk besvärjelse och jag vill låta de röster som historieskrivningen valde bort bli centrala för att idag kunna tala till vår samtid.
Flankerade av ett dundrande kavalleri av galopperande karoliner, en levande orkester med egen kör kommer den nästan 100 personer stora ensemblen att åter välkomna er till en magisk sommaräng i Roslagen för att bevista Wiraspelen 2023.
Väl mött
Joakim Gräns
Regissör
JULIA FRISBERG
spelar KRISTINA för tredje året i rad.
Julia är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och vi har kunnat se henne bland annat på Uppsala stadsteater, Regionalteatern i Växjö, ett flertal fria teatergrupper och på Västmanlands teater där hon i höst gör huvudrollen i uppsättningen av Svansjön.
RICHARD FORSGREN
spelar rollen som DANIEL, Kristinas far.
Richard är välkänd för TV-publiken genom sina roller i bland annat "Den osannolike mördaren", "Innan vi dör" och "Jordskott" för att nämna några.På teaterscenen han han gjort ett stort antal fina avtryck under sina många år på bl a Stockholms Stadsteater, Strindbergs intima teater, Teater Västanå och Playhouse Teater.
DONALD HÖGBERG
gör DEN DÖVE, Wiraspelens ciceron.
Donald har tidigare även gestaltat Daniel och har medverkat i uppemot tio uppsättningar av Wiraspelen.
Han har medverkat i långt över imponerande 50 olika tv-produktioner genom åren och har spelat på scener som Dramaten, Stockholms stadsteater, Playhouse och Riksteatern. Donald är även aktuell i filmen Vitt Skräp i vilken hans rolltolkning fått stor uppmärksamhet.
IVAR FORSLING
spelar ERIK för andra året.
Ivar är utbildad vid Teaterhögskolan i Luleå och har synts på teatrar som Norrbottensteatern, Regionteater Väst, Lule Stadsteater, Boulevardteatern och nu senast MolièreEnsemblen. Han har även medverkat i Netflix-serien Young Royals.
HENRIK JOHANSSON
gör i år rollen som NILS, Eriks far.
För den breda publiken är Henrik känd från TV-serier som t ex "Livet i Fagervik", "Beck", "Bonusfamiljen" och "Fröken Frimans krig". De yngre känner igen honom från julkalendern "Storm på Lugna gatan" och "Livet i Mattelandet". Henrik har också varit engagerad på många av landets teaterscener som Stockholms stadsteater, Uppsala stadsteater, Malmö stadsteater och Riksteatern.
JOHAN MARENIUS NORDAHL
gör i år rollen som OLOF
Teaterpubliken har under våren kunnat sen Johan spela huvudrollen i uppsättningen av "Salaligan" på Västmanlands Teater, en av hans många uppmärksammade roller. Han har även spelat på Stockholms stadsteater, Uppsala stadsteater, Teater Västernorrland. I TV-serier har kunnat se honom i "Vår tid är nu", "Gåsmamman" och "Jägarna"
JOAKIM GRÄNS
spelar rollen som PATRON för 11:e gången.
Joakim är mest känd från sina många år på Stockholms Stadsteater där han medverkat i uppemot 30 produktioner. På senare år har vi även kunnat se honom på Uppsala Stadsteater, Malmö Stadsteater, Teater Galeasen, Teater Västernorrland och i tv-serier som Bron, Modus och Advokaten. I höst ser ni honom som pappa Tommy i barn-dramaserien STOPP på SVT. Joakim är också Wiraspelens regissör
TOWE IREBLAD
gör rollen som ANNA, Kristinas mor. Towe gör sitt 18:e år i Wira-Spelen där hon de första åren ingick i kören
TANYA LANGELOTZ
gör rollen som BRITTA, Eriks mor.
Tanya har medverkat 16 år i Wiraspelen och då som teckenspråkstolk. Hon har även hoppat in som smesfru.
ESMERALDA HELLEDAY GRÄNS
gör rollen som PATRONELLA, i år för 10:e gången.
DAN LANGELOTZ
gör rollen som ANFÖRAREN.
Dan har medverkat 16 år i Wiraspelen och då som teckenspråkstolk. Dan har även hoppat in som bland annat soldat/ryttare.
URBAN WÄRLÖ
gör rollen som KYRKOHERDEN.
Urban har jobbat med Wiraspelen i 18 år. De senaste åren på scenen i rollen som Kyrkoherden men till största delen bakom scenen.
CHRISTER DAWEU
gör rollen som MATS.
Christer gör sitt 19 år i Wira-spelen
LINDA HARRIS IREBLAD
gör rollen som MATS HUSTRU.
Linda gör sitt nionde år i Wira-spelen
JOHAN WENDEL
gör rollen som PETTER.
Johan gör sitt 24:e år i Wira-Spelen
Andreas Sundborger
gör rollen som SVEN STURSK.
Andreas gör sitt fjärde år i Wiraspelen
MIA WESSLAU
gör rollen som DEN FATTIGA KVINNAN.
Mia är även Wiraspelens koreograf. Mia har ett långt förflutet i Wiraspelen. Hela 31 år kan läggas till hennes meritlista där hon redan som fyraåring fick hjälpa till med att sälja biljetter.
Producent
Ewa Wesslau
Regissör
Joakim Gräns
Ljudtekniker
Klas Praméus
Kapellmästare
Karl Wallmyr
Koreograf
Mia Wesslau
Hästansvarig
My Andersson
Den Döve
Donald Högberg
Kristina
Julia Frisberg
Olof
Johan Marenius Nordahl
Erik
Ivar Forsling
Daniel
Richard Forsgren
Nils
Henrik Johansson
Patron
Joakim Gräns
Patronella
Esmeralda Helleday Gräns
Kyrkoheden
Urban Wärlö
Anföraren
Dan Langelotz
Anna
Towe Ireblad
Britta
Tanya Langelotz
Petter
Johan Wendel
Mats
Christer Daweu
Mats hustru
Linda Ireblad Harris
Sven Stursk
Andreas Sundborger
Den berusade mannen
Johan Morenius Nordahl
Den fattiga kvinnan
Mia Wesslau
Lill-Erik
Frans Carpentsier
Lill-Kristina
Lea Boström
Ensemble
Alva Hägerstedt Palm
Birgitta Lindberg
Christian Kinell
Fred Larsson
Himla Boström
Inez Carpentsier
Jessica Fröblom
Katarina Domjan
Lars Lindberg
Leia Langelotz
Makita Uhlin
Nike Törnros Ramel
Nova Sundborger
Ronnie Persson
Sonja Magnestam
Tuva Li Törnros Ramel
Victor Törnros Ramel
Willam Harris
Iris Alsmyr
Leonard Kulle
Viktor Langelotz
Simi Cevic
Nicole Hamilton
Christine Kandelhart
Julia Svanström
Ida Lönneman
Matilda Wahlgren
Sabina
Görel Svanström
Vega Johansson
Aurora Runesson
Tilda Gudheim
Musiker
Paul Höglander
Eva Klingberg
Pål Norman
Maria Olofsson
Anders Lindholm
Anna Svedén
Frida K Eriksson
Helga Hulmann
Urban Wiborg
Kör
Annika Eriksson
Conny Dovelöv
Eva Tammo
Jan Björke
Maj Ringström
Mats Sjöstedt
Per Lännevall
Sofie Lindqvist
Tross
Kerstin Daweu
Beatrice Carpentsier
Elizabeth Brunius Hayashida
Hästskötare
Mira Åkerlöf
Sabina Plotka
Maria Runesson
Beata Cerba
Linus
Wera Westrell
Melea Nilsson
Emellie Nordenstad
Vito Cerba
Celine
Linda Åkerlöf
Tindra Wendel
Allt i allo
Hasse Wesslau
Urban "Bettan" Wärlö
Hästar
Balou
Atlas
Tuff
Molly
Gwen
Julle
Balder
Bobbo
Den döve
Ensemblen
Ensemblen
Petter, Sven Stursk
Ensemblen
Kristina, Olof
Smederna
Patron
Smederna
Smedsfruarna
Ensemblen
Kören
Nils, Daniel
Erik
Ensemblen
Ensemblen
hämtad ur Winter's Lullaby, framförs av Jonna Jinton
1620-talets slut
Wira bruk anläggs av Stockholms förste överståthållare riksamiralen Claes Flemming
1635
Drottning Kristinas förmyndarregering utfärdar privilegiebrev som ger Wira bruk ensamrätt att tillverka värjor och andra stickvapen åt den svenska krigsmakten.
1707
Det finns nedtecknat att man smider liar och andra bruksföremål i Wira
1740-talet
Kommersen är så etablerad att Wirasmederna har skaffat sig särskilda försäljare för det fredliga smidet.
1750-talet
Tingshuset och Åldermansstugan byggs
1757
Reinhold Angerstein, assessor i Bergskollegiet, köper Wira bruk av släkten Fleming. Han vill ha inkomsterna även från det fredliga hantverket, men smederna protesterar och säger samfällt upp sig. Konflikten slutar med att Angerstein dör ett halvår senare. Han efterträds av en släkting, ärkebiskopen Samuel Troilius som låter smederna få behållningen av liesmidet.
1764
Släkten von Schantz köper Wira bruk. C. R. von Schantz låter smederna arrendera sina härdplatser när inte kronan beställer vapen.
1775
Wira mister sina privilegier efter 140 år. Klingorna håller inte måttet på grund av dåligt råmaterial. Nu gör bruksherren Hebbe Wirasmederna till enbart lönearbetare. Produktionen hålls på en hygglig nivå till Hebbe dör 1803.
1793
Inspektorsbostället byggs.
1798-1906
Åkers skeppslag, senare Mellersta Roslags domsaga håller ting i Tingshuset i Wira
1800
Stora smedjan byggs. Här håller 12 smeder med varsin gesäll och lärpojke hammarna igång.
1810
Åren strax före är Wira nedläggningshotat. Kortspelet Wira uppfanns i Tingshuset.
1843
Wira bruks bolag bildas för att centralt styra verksamheten. Bolaget löses upp efter några år och återigen arrenderar smederna sina härdar.
1850
Karl Adolf Dahlgren bygger ”Dahlgrenssmedjan”.
1800-talets slut
Wira smidesförening bildas. Föreningen skriver kontrakt med Slöörs järnhandel i Gamla Stan och ger järnhandeln rätt till ensamförsäljning av smidet.
1923
Mauritz Stiller spelar in delar av filmen Gösta Berlings saga, Greta Garbos debutfilm, i Wira bruk.
1948
John Dahlgren, den siste Wirasmeden, avlider. Efter detta förfaller bruket.
1965
AMS börja rusta bruket, som ett beredskapsarbete.
1969
Stiftelsen Wira Bruk bildas för att värna om Wiras miljö och hantverk.
1970
Konstsmeden Curt Wägerth flyttar till Wira och återupptar smidestraditionen.
1985
Stiftelsen Wira-Spelen bildas och musikskådespelet har premiär på Isaks äng i Wira bruk.
När en person började sin bana som hantverkare var det som lärling hos en mästare. Villkoren för lärlingsutbildningen, exempelvis lärlingstiden, reglerades av skråordningarna och varierade mellan olika yrken.
Efter lärotiden blev lärlingen gesäll. Det var först på slutet av skråtiden som det blev krav att han först skulle avlägga gesällprov. I gesällprovet skulle lärlingen tillverka någon vara inom sitt område, exempelvis en möbel. Detta bedömdes sen av olika mästare och varan måste bli godkänd för att lärlingen skulle bli upptagen som gesäll, dvs en slags examen. Upptagandet som gesäll följde en rituell invigningsceremoni. Ett bevis att lärlingen nu var gesäll var gesällbrevet.
En tidig benämning på gesäller var svenner.
Det var vanligt att gesällerna gav sig ut på vandringar, sk gesällvandringar. Genom att arbeta hos olika mästare lärde de sig yrket på bästa möjliga sätt och kunde därmed bygga upp en egen yrkesskicklighet.
För att bli mästare och kunna arbeta i egen regi var gesällen först tvungen att bli mästare. För att bli mästare måste de avlägga ett mästarprov.
Mästare var benämningen på hantverkare med den största hantverksskickligheten. Mästarna hade rätt att självständigt utöva sitt yrke och därmed anställa lärlingar och gesäller.
Mästarbrevet var en hantverkares bevis på att han var en mästerhantverkare och verkligen kunde sitt yrke. Endast de av skråna godkända mästarna fick utöva yrket. Som mästare kunde han i sin tur lära upp nya gesäller.
Skråordningarna reglerade villkoren för att bli mästare och varierade mellan de olika hantverksyrkena.
Hantverkare kunde enbart utföra sitt yrke i städerna. För att kunna göra detta måste de även ha en tillstånd från staden, dvs de måste söka om burskap. Burskapet beviljades genom att stadens magistrat utfärdade burbrev.
På 1680-talet fick i begränsad utsträckning några yrkeskategorier rätt att slå sig ner på landsbygden för att utförs sitt yrke. Det var framförallt skräddare, smeder och skomakare.
Årets repetionsperiod bjöd på både sol och regn. Här ganska mycket regn när några av smederna försöker sjunga
Under ledning av Towe Ireblad, som spelar ANNA i föreställningen arbetar ensemblen sig igenom alla sångtexter
Och här övas det på dans.
Ivar Forsling, som spelar ERIK och Johan Marenius Nordahl som spelar OLOF övar in rätt grepp under ledning av Mia Wesslau vår koreograf
Johan Wendel som spelar PETTER får här känna på Arbogaryttarens omilda behandling.
Joakim Gräns som spelar PATRON och även är Wiraspelens regissör. Om det är en regi-anvisning eller rolltolkning är oklart.
I pausen är serveringen öppen.
Vi tar Swish, kort och kontanter
Swishnummer 070 7780340
Här har vi bl a
Korv
Kaffe
Läsk
Bullar
Godis
Glass
Stekt strömming på knäcke
Välkomna
I år steker Hasse strömming, så du kan köpa en strömmingsmacka i pausen
... nu, nu är det slut
Alva, Anders, Andreas, Anna, Annika, Aurora, Beata, Beatrice, Birgitta, Celine, Christer, Christian, Christine, Conny, Dan, Donald, Elizabeth, Emelie, Esmeralda, Eva K, Eva T, Ewa, Frans, Fred, Frida, Görel, Hasse, Helga, Henrik, Himla, Ida, Inez, Iris, Ivar, Jan, Jessica, Joakim, Johan M, Johan W, Julia F, Julia S, Karl, Katarina, Kerstin, Klas, Lars, Lea, Leia, Leonard, Linda, Linda, Linus, Maj, Magnus, Makita, Maria O, Maria R, Matilda, Mats, Melea, Mia, Mira, My, Nicole, Nike, Nova, Paul, Per, Pål, Richard, Ronnie, Sabina, Sabina P, Simi, Sofie, Sonja, Tanya, Tilda, Tindra, Towe, Tuva, Urban Wi, Urban Wä, Vega, Victor T, Viktor L, Vito, Wera och Willam
samt hästarna Atlas, Balder, Balou, Bobbo, Gwen, Julle, Molly och Tuff,
tackar för i år och hoppas att vi ses nästa år igen.
MAGNUS UHLIN
är Wiraspelens fotograf
© 1985-2023 Teaterproduktionen: Stiftelsen Wira-Spelen
© 2023 Programproduktionen: Christer Daweu
Fotograf: Magnus Uhlin
Flygfoto: Andi Kravljaca
Arkivtexter: Stiftelsen Wira-Spelen